Податкова перевірка без ППР: що оскаржувати?

У звʼязку із розповсюдженістю податкових перевірок і їх наслідків у вигляді донарахування астрономічних податкових зобовʼязань навіть контрагентам, цілком зрозуміло бажання субʼєктів господарювання оскаржувати все, що повʼязано з проведенням такої перевірки.

Але судова практика пішла по такому шляху, що оскарження акту перевірки не є можливим, оскільки безпосередньо не впливає на права та обовʼязки субʼєкта господарювання.

Тож підприємцям доводиться доказувати порушення процедури призначення податкової перевірки, оскільки в такому разі автоматично скасовуються всі її наслідки.

В світлі досить нещодавньої Постанови ВСУ у справі №820/19845/14 вважаємо за доцільне звернути увагу, які саме порушення податкового органу можуть стати підставою для скасування наказу на перевірку, а отже, і результатів її проведення.

  1. Порушення порядку надсилання запиту про надання інформації та документального підтвердження (за ст.78 ПКУ).

Чинним законодавством визначено конкретний перелік підстав для направлення такого запиту, а також перелік вимог, яким він має відповідати. Проте, найчастішими порушеннями в частині складання запиту є:

  • відсутність в запиті чітких підстав його надсилання;
  • відсутність інформації, на підставі якої зроблено висновок про порушення субʼєктом господарювання норм податкового законодавства;
  • відсутність наведених фактів, що свідчать про поручення податкового законодавства.

За нормами вищезазначеного ПКУ, у випадку ненадання відповіді на надісланий запит, податковий орган має право призначити та провести податкову перевірку. В той же час, невідповідність запиту вимогам закону не зобовʼязує субʼєкта господарювання відповідати на нього, а отже, не може бути підставою для проведення перевірки.

Але ми завжди рекомендуємо надавати відповідь на запити податкового органу. Якщо вони не відповідають вимогам законодавства – зазначити, в який частині є така невідповідність і вказати про свою готовність надати повну інформацію у відповідь на документ, який буде побудовано на нормах закону. Зауважимо, що суди звертають увагу на такі відповіді і тлумачать їх на користь субʼєкта господарювання.

  1. Незаконність наказу на проведення перевірки нівелює наслідки її проведення.

Разом із позовними вимогами щодо визнання протиправним наказу на проведення перевірки в позовних вимогах доцільно зазначати і визнання протиправними дій щодо її проведення, оскільки тільки це може скасувати акт проведеної податкової перевірки.

ВСУ у вищезазначеній справі сформував позицію, яка докорінно змінює попередню судову практику: наказ на проведення перевірки та дії щодо її проведення можна визнати незаконними незалежно від того, чи було фактично проведено таку позапланову перевірку (на відміну від попередніх рішень, що ґрунтувались на праві та можливості субʼєкта господарювання не допустити перевіряючи до проведення перевірки і оскаржувати наказ на її призначення).

Як бачимо, результати податкової перевірки, які не втілено у вигляді податкових повідомлень-рішень все ж таки можна оскаржувати, але потрібно робити це системно і комплексно: починаючи з запиту про надання інформації та документів і закінчуючи діями щодо проведення такої податкової перевірки.

Комментариев еще нет.

Оставить комментарий

%d такие блоггеры, как: