+38 (044) 279 65 21 +38 (097) 696 70 54 +38 (073) 696 70 54 office@uvito.ua

У 2018 році податкові органи повернулись до практики перевірки строків реєстрації податкових накладних з наступним накладанням штрафів у випадку прострочення. Але через неоднозначність ст.120-1 Податкового Кодексу України досі тривають суперечки, які податкові накладні (далі – ПН) звільнені від штрафів. До 2017 року норма закону була сформульована однозначно, і штрафи не застосовувались до тих ПН, що не підлягають передачі покупцям. З 2017 року норма діє вже в новій редакції, і як часто трапляється, сторони тлумачать її по різному, кожен в своїх інтересах.

ДФС вважає, що для звільнення від санкцій ПН мають одночасно відповідати таким обставинам:

  • Не передаватись покупцю;
  • Операції мають бути звільненими від оподаткування чи оподатковуватись за ставкою 0%.

Суб’єкти підприємництва і іноді суди, в свою чергу, розглядають це як три різних, не залежних один від одного критерії, і ПН за кожним з них не мають штрафуватись (що в принципі відповідає сенсу впровадження штрафів за несвоєчасну реєстрацію).

Окрім того, сума штрафу за таку невчасну реєстрацію обчислюється в залежності суми ПДВ за операцію, що робить недоцільним введення штрафів за нереєстрацію ПН за операції за ставкою 0% та звільнених від оподаткування.

Незважаючи на логічність такого пояснення, практика судів все ще неоднозначна.

Наприклад, Верховний Суд у справі №807/68/18 став на позицію фіскального органу і встановив, що для звільнення від штрафу необхідна одночасна наявність двох критеріїв. В той же час, така позиція не заважає судам першої та апеляційної інстанцій виносити рішення на користь платника податків, мотивуючи це тим, що взагалі нема сенсу реєструвати ПН, що не передаються покупцю, оскільки по них все одно не можна відшкодувати податковий кредит і вони не можуть призвести до негативних наслідків ні щодо платників податків, ні щодо держави. Адже першочергово штрафи за несвоєчасну реєстрацію вводились для захисту покупців, які при нереєстрації ПН втрачали право на податковий кредит. Очевидно, що для операцій за ставкою 0% та звільнених від оподаткування ця норма не має практичного значення.

Щоправда, ДФС притримується іншої думки, вважаючи, що нереєстрація накладних, які не мають надаватись покупцю, шкодить державі, оскільки заважає правильному обрахуванню лімітів, що вираховуються із сум ПДВ по всіх накладних. При цьому ДФС не бере до уваги, що ст.201 п.10 зобов’язує платника податків включати всі суми ПДВ за відповідний період в податкові зобов’язання, незалежно від їх фактичної реєстрації.

Зазначимо ще трохи про суми штрафів за несвоєчасну реєстрацію ПН. Сума штрафу обраховується пропорційно сумі ПДВ, зазначеній в ПН, і іноді може сягати значного розміру. Проте штраф за майже аналогічне порушення – не подання податкової звітності – суттєво менший і складає лише 170грн. Тож чи є мільйонні штрафи співрозмірними порушенню і шкоді, яке спричиняє таке порушення? На наш погляд – звісно що ні. Проте судова практика з цього питання в Україні ще не є повністю сформованою і однозначною, тож суб’єктам господарювання залишається відстоювати свої інтереси в судовому порядку і самим сприяти формуванню судової практики.

Єліна Віталіна Олександрівна


Єліна Віталіна Олександрівна

Аудитор

Провідні практики:
ведення обліку,
консультування з питань оподаткування та бухгалтерського обліку,
проведення перевірок,
аудиторська діяльність

%d такие блоггеры, как: